Difference ups

تفاوت یو‌‌‌ پی‌ اس ها را از جهات مختلفی بررسی و تقسیم بندی می کنیم که در ذیل به آنها می پردازیم :

  • تکنولوژی ساخت در UPS
  • شکل موج خروجی در UPS
  • سه فاز و تک فاز در UPS

ما در این مقاله به بررسی تکنولوژی ساخت دستگاه یو‌ پی اس میپردازیم که به دو دسته یو پی اس های آنلاین و آفلاین تقسیم بندی می گردد.

و نوع آفلاین نیز خود به زیر دسته یو پی اس های لاین اینتراکتیو  تقسیم بندی می گردد.

نحوه کار یو‌پی‌اس آنلاین و آفلاین چگونه است و مورد تمایز آنها از همدیگر چیست؟

در توپولوژی آفلاین عملکرد دستگاه به این صورت است که دستگاه های مصرف کننده برق خود را مستقیماً از برق شهری دریافت می کنند، تا زمانی که این جریان قطع شود. با قطع برق دستگاه یو‌پی‌اس وارد مدار شده و برق دستگاه های متصل را تامین می کند.

مزایا و معایب توپولوژی ups آفلاین

در این نوع یو‌پی‌اس راندمان بالا، قیمت، و وزن کم از مزایای اصلی این یو پی ­اس می‌باشد. اما با توجه به عدم حفاظت الکتریکی بارهای خروجی، عدم هماهنگی با دیزل ژنراتور و موتور برق و ولتاژ خروجی غیر سینوسی (مربعی) که برای تغذیه موتور و تجهیزات پزشکی نامناسب است و همچنین کیفیت قابل قبولی را نمی توان در توان خروجی انتظار داشت که به همین علت تولید این نوع UPS ها محدود و در عمل انواع دیگر یو پی اس انتخاب و نصب می‌شوند.

شکل زیر نحوه عملکرد یو پی اس آفلاین را در حالت عادی و حالت بی برقی را نشانی می دهد.

online-offline ups

توپولوژی آنلاین عملکرد دستگاه یو پی اس به این صورت است که برق شهر توسط رکتیفایر دستگاه یکسو شده و به جریان مستقیم تبدیل شده و سپس توسط اینورتر که در هر زمان فعال و توان خروجی را فراهم می نماید به جریان متناوب تبدیل گشته و باتری را شارژ می نماید.

مزایا و معایب توپولوژی ups آنلاین

در زمان قطع برق به علت تبدیلات بدون وقفه تأخیری در سوئیچ و تامین برق خروجی احساس نخواهد شد و جریان برق آماده ورود به دستگاه های مصرف کننده می شود که این تبدیلات برای حفاظت بیشتر از تجهیزات متصل به دستگاه UPS انجام می شود.

مهمترین تفاوت نوع آنلاین با انواع دیگر در این است که یوپی اس انلاین وقتی مناسب است که حفاظت از دستگاه مهم است با توجه به اینکه افزایش یا کاهش میزان جریان برق شهر میتواند برای دستگاه های مصرف کننده مضر باشد با استفاده از یو پی اس آنلاین جریان ورودی به مصرف کننده همواره کنترل می شود.

در این نوع یو پی اس کیفیت توان خروجی در حد بسیار مطلوب و قابل قبول تنظیم می گردد و دارای قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به سایر موارد می باشد.

شکل زیر نحوه عملکرد این نوع یو پی اس در حالت عادی و حالت بی برقی را نشانی می دهد.

online-offline ups 2

یو پی اس لاین اینتراکتیو

توپولوژی یو پی اس لاین اینتراکتیو در شرایط عادی ارتباط ورودی و خروجی از طریق اتوترانسفورمر با قابلیت تنظیم دامنه ولتاژ برقرار است و باتری نیز در شرایط شارژ قرار دارد.

در شرایط قطع برق، باتری از طریق اینورتر بارهای خروجی را تغذیه می‌کند.

مزایا و معایب توپولوژی لاین اینتراکتیو

به دلیل اینکه در این نوع توپولوژی امکان تنظیم فرکانس و شکل موج خروجی وجود ندارد و فقط میتوان دامنه­ ی ولتاژ ورودی را تنظیم نمود به همین علت برای بارهای حساس نامناسب است و همچنین ولتاژ خروجی یو پی­ اس لاین اینتراکتیو در برخی مدل ­ها سینوسی و در برخی دیگر مربعی است.

شکل زیر نحوه عملکرد این نوع یو پی اس در حالت عادی و حالت بی برقی را نشانی می دهد.

online-offline ups 3

در این مقاله به تفاوت یو پی اس ها پرداخته شد جهت مشاوره رایگان به صفحه تماس با مراجعه فرمایید تا در انتخاب بهترین نوع یو پی اس با کارشناسان خبره و مجرب مشاوره های لازم داده شود.

برای دریافت قیمت و خرید انواع یو پی اس UPS به قسمت فروشگاه سایت مراجعه فرمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!