کنتور برق فهام 2

کنتور برق فهام 2


کنتور هوشمند فهام از مخفف طرح فراسامانه هوشمند اندازه گيری و مديريت انرژی می باشد که يكی ازمهمترین پروژه های ملی و صنعت برق می باشد این و به عنوان اولين گام در زمينه ایجاد شبکه هوشمند انرژی می باشد.

در این طرح هدف اصلی پياده نمودن زيرساخت هوشمند اندازه گيری AMI  (Advanced Metering Infrastructure)  می باشد.

سیستم فوق دارای كنتور هوشمند، شبكه مخابراتی و مركز جمع آوری داده است.

چرا کنتور هوشمند فهام

با توجه به این موضوع که افزایش رشد تقاضای برق نیاز به ایجاد ظرفیت های نیروگاهی جدید به منظور تامین انرژی مشترکین را نیز بالا خواهد برد که برای حل این مسئله علاوه برساخت طرفیت های نیروگاهی جدید باید شبکه توزیع و انتقال را نیز تقویت نمود.

اما به دلیل اینکه ساخت و بهره برداری از این نیروگاهها چالش هایی همانند هزینه بالای سوخت و استفاده از منابع محدود سوختهای فسیلی و تولید گازهای آلایند هرا به همراه دارد به همین علت بهتربن راهکار برای تامین و مدیریت تقاضای انرژی الکتریکی استفاده از دو اهرم منابع انرژی تجدیدپذیر و مدیریت سمت تقاضا است که کنترل و بهره برداری از منایع انرژی تجدیدپذیر نیازمند یک زیرساخت مخابراتی در سطح شبکه می باشد و برای برنامه های مدیریت سمت تقاضا وجود یک سیستم اندازه گیری و پایش هوشمند ضروری می باشد.

بنابراین به منظور یکپارچه سازی مدیریت و بهره برداری و کنترل همزمان برنامه های مدیریت بار و انرژی های تجدید پذیر وجود زیر ساخت هوشمند اندازه گیری در شبکه جزو اولین گام می باشد که طرح فهام در قالب پیاده سازی زیر ساخت هوشمند اندازه گیری AMI تعریف شده است.

نحوه عملکرد گیری کنتور برق فهام

نحوه عملکرد کنتور برق فهام به این صورت است که کنتورهای هوشمند میزان مصرف برق مشترکین را اندازه گیری نموده و در خود ذخیره می نمایند سپس این داده ها به وسیله (PLC (Power line carrier  از طریق خطوط برق به متمرکز کننده داده ارسال می شود سپس توسط سیستم مخابراتی GPRS داده های خود را به سیستم مرکزی ارسال می نماید.

کنتور تک فاز فهام 2

سیستم مرکزی خود دارای بخشهای متنوعی است که داده ها پس از دریافت توسط سیستم مرکزی ابتدا بررسی شده و پس از اطمینان از صحت اطلاعات ، پردازش بر روی آنها صورت می گیرد.

این نکته حائز اهمیت است که ساختار فهام یک ساختار دو طرفه می باشد که همانطور که اطلاعات از طرف کنتور ها به سیستم مرکزی می رسند عکس این مسیر نیز اتفاق می افتد.

مزایا و انگیزه اصلی اجرایی شدن طرح فهام

  • امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین شرکت های توزیع برق و مصرف کننده گان
  • ایجاد بستر مناسب جهت قرائت خودکار از راه دور
  • جمع آوری، پردازش و ارسال اطلاعات انرژی به شرکت های توزیع برق
  • امكان اعمال مديريت بار توسط بهره بردار شبكه در شرايط عادي و اضطراري
  • كاهش تلفات غير فني
  • افزايش كيفيت خدمات و كاهش زمان قطعي و نظارت بر كيفيت برق
  • بهينه كردن هزينه هاي بهره برداري و نگهداري
  • فراهم شدن بستر اصلاح الگوي مصرف
  • آگاهی شرکتهای برق از مقدار انرژی مصرفی توسط مصرف کنند ه در ساعات کم باری و پرباری
  • امکان ارسال قیمت های لحظه ای برق
  • آگاهی مصرف کننده گان از مقدار مصرف روزانه و یا حتی ساعتی

کنتور برق تک فاز دوسیمه فهام 2 که طراحی و تولید این کنتور در شرکت پویشگران تبریز آزما انجام شده است از این نوع کنتور ها میباشد.

 

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!