راهنمای خرید ups

راهنمای خرید ups


راهنمای خرید و انتخاب ups

قبل از انتخاب و خرید یو پی اس (UPS)، لازم است ابتدا درباره‌ی کاربرد و موارد استفاده آن اطلاعاتی بدست آوریم. در این مقاله سعی داریم توضیحاتی در رابطه با اینکه بدانیم یو پی اس چیست و کارکرد آن به چه شکل است ارائه دهیم. با کارشناسان شرکت تبریز آزما همراه باشید.
این مقاله شامل محتوای زیر می باشد:
چرا یو پی اس؟
یو پی اس چیست؟
کاربرد یو پی اس
دلایل استفاده از یو پی اس
انواع یو پی اس و تفاوت آنها
نتیجه گیری

چرا یو پی اس؟

همه‌ی ما در مواقع مختلف و گاها ضروری معضل قطعی برق را تجربه کرده ایم. علاوه بر این مشکل سراسری، نوسانات ایجاد شده بر روی برق شهر نیز گاها موجب مشکلات عدیده ای برای افراد گردیده است. آسیب دیدن تجهیزات و وسایل خانگی نظیر کامپیوتر، تلویزیون و… از شایع‌ترین مشکلات آن میباشد.
برای رفع مشکلات یادشده در بالا راهکارهای مختلفی نظیر استفاده از موتوربرق، استابلایزر و … پیشنهاد شده است که البته هرکدام معایب خاص خود را نیز دارند. برای مثال، استفاده از موتوربرق همواره با سروصدای زیادی همراه است و یا استبلایزر که وظیفه اصلی آن حذف نوسانات برق شهری است، عملا در نبود برق هیچ کارایی ندارد.
اما روش دیگر رفع مشکلات برق شهر که هم مزایای روشهای قبل را دارد و هم مشکلات آنها را حل کرده است ، استفاده از یو پی اس (UPS) است.

اینتراکتیو

یو پی اس چیست؟

یو پی اس (UPS) مخفف uninterruptable power supply به معنای منبع برق بدون وقفه، یک دستگاه الکتریکی است که وظیفه اصلی آن محافظت از دستگاه‌های الکتریکی حساس در برابر قطع ناگهانی برق و همچنین نوسانات ایجاد شده بر روی برق شهری است. در واقع یو پی اس، زمانی که برق شهری به صورت ناگهانی قطع می‌شود و یا به دلایل مختلفی نوسانات شدیدی بر روی آن بوجود می‌آید، برای جلوگیری از آسیب و از دست رفتن اطلاعات حساس، برق اظطراری بسیار با کیفیتی را برای شما تامین میکند.

کاربرد یو پی اس

یو پی اس (UPS) از سه قسمت عمده استابلایزر، شارژر و اینورتر تشکیل شده است.

در حالتی که برق شهر شرایط نرمالی از لحاظ فرکانس و ولتاژ داشته باشد یوپی اس همان برق شهر را برای تغذیه تجهیزات مختلف نظیر تلویزیون کامپیوتر و تجهیزات صنعتی استفاده می کند. اگر برق شهر به دلایل مختلف دچار نوسان گردد ، یو پی اس با استفاده از استابلایزر(تثبیت کننده) خود ، تمام نوسانات برق شهر را حذف می کند. به عنوان مثال اگر برق شهر به دلایل مختلفی نظیر جوشکاری دچاراضافه ولتاژشود و به دلیل افزایش مصرف کننده ها دچار افت ولتاژ گردد، در این حالت UPS با استفاده از استابلایزر برق شهر را تثبیت و در خروجی خود برق 220 ولت تولید می کند.

دلایل استفاده از یو پی اس

استفاده از یو پی اس دلایل مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره میکنیم :
قطع ناگهانی برق : باعث از دست دادن اطلاعات می شود.
افت لحظه ای ولتاژ: باعث چشمک زدن لامپ ها و روشنايي می شود.
افزايش لحظه ای ولتاژ : باعث آسيب ديدن تجهيزات الکترونيکی وکاهش طول عمر آنها می شود.
افت ولتاژ : کم شدن ولتاژ تغذيه برای مدت معين که باعث گرم شدن موتورها می شود.
نويز خط : اعوجاج هایی که به برق شهر افزوده شده ، باعث تداخل الکترومغناطيسی می شود.

انواع یو پی اس و تفاوت آنها

یو پی اس ها از لحاظ تکنولوژی ساخت به 3 دسته کلی online، offline و Line interactive تقسیم بندی میشوند:

یو پی اس آنلاین : یو پی اس آنلاین مبتنی بر روش “تبدیل دوگانه (Double Conversion) کار می‌کند: به این صورت که تجهیزات مورد استفاده در شبکه، به صورت مستقیم برق خود را از خروجی AC نمی‌گیرند، بلکه جریان برق مستقیم (AC) به یکسوساز منتقل شده و به جریان متناوب تبدیل می‌شود و بعد از آن وارد باتری و در محله آخر بار دیگر به جریان مستقیم تبدیل شده و تحویل مصرف کننده میگردد. بدین ترتیب با کیفیت ترین جریان برق را در بین انواع یو پی اس گفته شده ارائه میدهد. در یو پی اس های آنلاین هیچ گونه تأخیر کلیدزنی در تامین برق خروجی وجود ندارد (تأخیر صفر میلی ثانیه) و این یعنی مصرف کننده قطعی برق را حتی متوجه نخواهد شد. با قطع برق ورودی، یکسوکننده از مدار خارج شده و اینورتر با استفاده از باتریها، بار را بدون قطعی تغذیه می‌کند. خرید یو پی اس آنلاین برای دستگاه‌های حساس بسیار مناسب است.
یو پی اس آفلاین : یوپی‌اس‌های آفلاین، تنها ویژگی‌های پایه‌ای را ارائه می‌دهد؛ مثل حفاظت کردن از مصرف‌کننده در برابر ولتاژهای بسیار زیاد ناخواسته ورودی و شارژ باتری‌ها. این نوع یوپی‌اس‌ها در حالت عادی از برق شهر استفاده می‌کنند اما به محض قطع برق، یوپی‌اس وارد مدار شده و برق باطری را به برق مورد نیاز مصرف‌کننده‌ها تبدیل می‌کند.
از این مدل، به عنوان مدل ابتدایی محصول یاد می‌شود و نحوه کار آن به این صورت است که برق را از منبع اصلی دریافت کرده و در باتری ذخیره می‌کند و در مواقع قطعی جریان برق روی حالت استفاده از باتری قرار می‌گیرد. این مدل از محصول دارای قیمت پایین‌تر بوده اما سطح حفاظتی کمتری نیز دارد
یو پی اس لاین-اینتراکتیو : یو پی اس لاین اینتراکتیو در واقع همان یو پی اس آفلاین است که یک منتقل کننده خودکار، به منظور ایجاد قابلیت افزایش و کاهش ولتاژ خروجی به آن اضافه شده است. این مدل از یو پی اس‌ها ولتاژ را به صورت خودکار تعدیل می‌کنند و در زمان قطعی برق، انرژی باتری را به جریان متناوب تبدیل کرده و در اختیار مصرف کننده قرار میدهند.

نتیجه گیری در مورد خرید ups

با توجه به مطالب این مقاله، مزایای استفاده از یو پی اس را می توان به شرح زیر خلاصه نمود :
عدم قطعی برق
حذف نوسانات برق شهر
حذف اختلالات شبکه
حذف نویز
عدم از دست دادن اطلاعات حساس
عدم آسیب به تجهیزات و لوازم الکتریکی
عدم آلودگی صوتی وعدم نیاز به نگهداری خاص

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!