یو پی اس تبریز ازما

یو پی اس تبریز ازما


طبیعتا هرکاربری قبل از اینکه اقدام به خرید دستگاه یو پی اس کند، سراغ جمع آوری اطلاعات میرود.

در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با یو پی اس آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

محتوای این مقاله شامل موارد زیر است :
• چرا یو پی اس؟
• یو پی اس چیست؟
• کاربرد یو پی اس
• انواع یو پی اس وتفاوت آنها
• دلایل استفاده از یو پی اس
• نتیجه گیری

چرا یو پی اس؟
همه ی ما در سال‌های اخیر مکررا شاهد قطعی برق هستیم. حال اینکه علاوه بر مشکل قطعی برق، نواسانات شدیدی نیز شبکه برق را تحت تاثیر قرار میدهد. مشکل قطعی برق علاوه بر تلف کردن وقت و خرد کردن اعصاب، میتواند باعث از دست دادن اطلاعات حساس کاربر، آسیب رساندن به تجهیزات الکترونیکی و حتی از کار افتادن آنها گردد.
وسایل الکترونیکی در سال های اخیر شاهد پیشرفت های زیادی بوده است. دستگاه های الکترونیکی در عین مفید بودن، بسیار آسیب پذیر هستند. عواملی همچون قطع ناگهانی برق و یا نوسان های شدید ولتاژ می توانند باعث از کار افتادن وسایل الکترونیکی شوند. اما با نصب یو پی اس، امکان وارد شدن آسیب به این تجهیزات تقریبا به صفر میرسد.

 

یو پی اس چیست؟
یو پی اس (UPS) مخفف uninterruptable power supply به معنای منبع برق بدون وقفه، یک دستگاه الکتریکی است که وظیفه اصلی آن محافظت از دستگاه‌های الکتریکی حساس در برابر قطع ناگهانی برق و همچنین نوسانات ایجاد شده بر روی برق شهری است. در واقع یو پی اس، زمانی که برق شهری به صورت ناگهانی قطع می‌شود و یا به دلایل مختلفی نوسانات شدیدی بر روی آن بوجود می‌آید، برای جلوگیری از آسیب و از دست رفتن اطلاعات حساس، برق اضطراری با کیفیت بسیار مطلوبی را برای شما تامین میکند.

کاربرد یو پی اس
یو پی اس (UPS) از سه قسمت عمده استابلایزر، شارژر و اینورتر تشکیل شده است.

در حالتی که برق شهر شرایط نرمالی از لحاظ فرکانس و ولتاژ داشته باشد یوپی اس همان برق شهر را برای تغذیه تجهیزات مختلف نظیر تلویزیون کامپیوتر و تجهیزات صنعتی استفاده می کند. اگر برق شهر به دلایل مختلف دچار نوسان گردد ، یو پی اس با استفاده از استابلایزر(تثبیت کننده) خود ، تمام نوسانات برق شهر را حذف می کند. به عنوان مثال اگر برق شهر به دلایل مختلفی نظیر جوشکاری دچاراضافه ولتاژشود و به دلیل افزایش مصرف کننده ها دچار افت ولتاژ گردد، در این حالت UPS با استفاده از استابلایزر برق شهر را تثبیت و در خروجی خود برق 220 ولت تولید می کند.

انواع یو پی اس و تفاوت آنها
در مقاله تفاوت انواع یو پی اس ها UPS بصورت کامل توضیح داد شده است اما در اینجا هم بصورت خلاصه شرح مطلب میکنیم.

به طور کلی 3 نوع یو پی اس آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو در بازار موجود می باشد. با وجود اینکه کار کرد کلی این یو پی اس ها مشترک است اما تکنولوژی های ساخت متفاوتی دارند.
اصلی ترین وظیفه UPS یا همان منبع تغذیه بدون وقفه‌ تامین دائمی برق مورد نیاز بار مصرفی تجهیزات است. دستگاه یو پی اس بین برق شهر و دستگاه مصرف‌کننده قرار گرفته، علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه، هرگونه نویز و اختلالات شبکه را به حداقل رسانده و در زمان قطعی برق با استفاده از برق ذخیره شده در باتری، توان برق مورد نیاز تجهیزات حساس مصرف‌کننده را تامین می‌کند.
علاوه بر این، دیگر هدف یو پی اس ها جلوگیری از آسیب دیدن سیستم‌های الکترونیکی و محافظت از آنها به هنگام نوسانات ناگهانی برق، تغییر ولتاژ و قطعی برق می باشد. هدف اصلی یک دستگاه یو پی اس تهیه یک منبع بدون وقفه انرژی برای تجهیزاتی است که از آن محافظت می‌کند.

madarups

یو پی اس آنلاین : یو پی اس آنلاین مبتنی بر روش “ تبدیل دوگانه (Double Conversion) کار می‌کند. یعنی ابتدا جریان ورودی متناوب (AC) را با استفاده از یکسوساز به جریان (DC) تبدیل میکند و توسط آن باتری را شارژ میکند. سپس در خروجی جریان (DC) باتری را به جریانAC تبدیل مینماید. بدین ترتیب برق اضطراری با فرکانس، دامنه و شکل موج بسیار مطلوب و باکیفیت برای بارهای خروجی توسط اینورتر تامین میگردد.
در یو پی اس های آنلاین هیچ گونه تأخیر کلیدزنی در تامین برق خروجی وجود ندارد (تأخیر صفر میلی ثانیه) و این یعنی مصرف کننده قطعی برق را حتی متوجه نخواهد شد. با قطعی برق بلافاصله اینورتر با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری ها، بار را بدون قطعی تغذیه می‌کند. خرید یو پی اس آنلاین برای دستگاه‌های حساس بسیار ضروری است.
سیستمهای یو پی اس آنلاین غالبا برای تمام انواع مصارف برق ذخیره شده مناسب می باشند و در تمام انواع یو پی اس جزو کارآمدترین مدلها محسوب میشوند.

madarups0

یو پی اس آفلاین : یوپی‌اس‌های آفلاین، تنها ویژگی‌های پایه‌ای را ارائه می‌دهد؛ مثل حفاظت کردن از مصرف‌کننده در برابر ولتاژهای بسیار زیاد ناخواسته ورودی و شارژ باتری‌ها. این نوع یوپی‌اس‌ها در حالت عادی از برق شهر استفاده می‌کنند اما به محض قطع برق، یوپی‌اس وارد مدار شده و برق باطری را به برق مورد نیاز مصرف‌کننده‌ها تبدیل می‌کند.
از این مدل، به عنوان مدل ابتدایی محصول یاد می‌شود و نحوه کار آن به این صورت است که برق را از منبع اصلی دریافت کرده و در باتری ذخیره می‌کند و در مواقع قطعی جریان برق روی حالت استفاده از باتری قرار می‌گیرد. این مدل از محصول دارای قیمت پایین‌تر بوده اما سطح حفاظتی کمتری نیز دارد.
نکته جالب این است که سرعت سوئیچینگ یو پی اس آفلاین در حدود 5 الی 10میلی ثانیه است. این بازه زمانی شاید در ظاهر بسیار سریع به نظر برسد اما با این وجود آنقدر سریع نیست که بتواند نیروی لحظه ای مورد نیاز تجهیزات حساس را فراهم سازد. به عنوان مثال استفاده از یو پی اس های آفلاین در بیمارستان ها و مطب ها، برای تجهیزات پزشکی و مخصوصا دندانپزشکی پیشنهاد نمی‌شود.

madarups1

یو پی اس لاین-اینتراکتیو : یو پی اس لاین اینتراکتیو در واقع همان یو پی اس آفلاین است که یک منتقل کننده خودکار، به منظور ایجاد قابلیت افزایش و کاهش ولتاژ خروجی به آن اضافه شده است. این مدل از یو پی اس‌ها ولتاژ را به صورت خودکار تعدیل می‌کنند و در زمان قطعی برق، انرژی باتری را به جریان متناوب تبدیل کرده و در اختیار مصرف کننده قرار میدهند.

دلایل استفاده از یو پی اس
استفاده از یو پی اس دلایل مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره میکنیم :
در سال های اخیر مشکل قطعی ناگهانی برق همواره برایمان دردسرساز بوده و هست. اما این مشکل علاوه بر تلف شدن وقت و خرد کردن اعصاب، میتواند باعث از دست دادن اطلاعات و حتی خرابی دستگاه الکترونیکی شود.
دیگر مشکل سراسری، نواسانات شدید موجود بر روی شبکه برق میباشد. افزایش و افت لحظه ای ولتاژ علاوه بر کاهش عمر تجهیزات الکترونیکی میتواند باعث آسیب های جدی به آنها گردد.
علاوه بر موارد بالا، اعوجاج های موجود در برق شهری، باعث تداخل های الکترومغناطیسی شده و در طولانی مدت باعث افت عملکرد و راندمان تجهیزات میگردند.
نتیجه گیری
با توجه به مطالب این مقاله، مزایای استفاده از یو پی اس را می توان به شرح زیر خلاصه نمود:
• عدم قطعی برق
• حذف نوسانات برق شهر
• حذف اختلالات شبکه
• حذف نویز
• عدم از دست دادن اطلاعات حساس
• عدم آسیب به تجهیزات و لوازم الکتریکی
• عدم آلودگی صوتی وعدم نیاز به نگهداری خاص

لطفا جهت خرید انواع یو پی اس به لینک مورد نظر مراجعه کنید و جهت راهنمایی، همکاران و کارشناسان تبریز آزما ما در قسمت تماس با ما در خدمت شما عزیزان هستند.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!